فیستول مقعدی

فیستول مقعد

فیستول یک ارتباط غیر طبیعی بین دو سطح اپی تلیال بدن می باشد . در مورد فیستول مقعدی (یا فیستول آنال)، دهانه خارجی این مسیر در پوست اطراف مقعد ( آنوس) و دهانه داخلی آن داخل مقعد( آنوس یا رکتوم) قرار دارد. در  در صورتی که مسیر فیستول از میان عضله اسفنکتر خارجی بگذرد، فیستول از نوع High می باشد ولی در صورتی که مسیر فیستول کوتاه بوده و اسفنکتر خارجی را دربر نگیرد، فیستول از نوع low می باشد

فیستول مقعد

علائم بیماری فیستول

ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و یا چند سوراخ در اطراف مقعد

وجود برجستگی سفت و دردناک به هنگام لمس آن در حوالی مقعد

درد داشتن در هنگام دفع مدفوع سوزش و خارش ناشی از ترشحات در اطراف ناحیه مقعد

تغییر رنگ پوست اطراف ناحیه مقعد

درد داشتن بعد از دفع مدفوع

علائم بیماری فیستول

روش درمان فیستول مقعد

اصل مهم برای درمان فیستول آنال(فیستول مقعدی)، از بین بردن اپی تلیالیزاسیون 0(لایه سلولی) داخل فیستول می باشد.

فیستولهایی که از نوع low می باشند براحتی با یک فیستولوتومی که شامل باز کردن سقف فیستول و تخریب نسج اپی تلیالیزه داخل آن با کورت یا لیزر می باشد، قابل درمان است. در این عمل مسیر فیستول تبدیل به یک زخم باز میشود که بتدریج با نسج گرانولاسیون پر میشود. فیستولکتومی به این معنی که تمام مسیر فیستول به طور کامل برداشته شود توصیه نمیگردد  به دلیل اینکه  به نسوج سالم اطراف آسیب می زند.

در مورد فیستولهای High ، فیستولوتومی خطرناک استبه دلیل اینکه می تواند با قطع اسفنکتر، بیمار را دچار بی اختیاری نماید. یکی از روش های قدیمی برای این فیستول ها که هنوز نیز از آن استفاده میشود عبور دادن Seton از مسیر فیستول و باقی گذاشتن آن در این محل می باشد. Seton که می تواند نخ سیلک یا نوار پلاستیکی باشد بتدریج با ایجاد فیبروز در مسیر فیستول، نسج اپی تلیال داخل آن را تخریب نماید  و خودش نیز از میان نسج سالم عبور نموده  و خارج  میگردد . برای توصیح اینکه چرا عبور Seton از نسج سالم موجب  تخریب اسفنکتر نمی شود گفته میشود هنگامی که  شما یک تکه یخ را با سیم فشار دهید سیم به تدریج یخ را قطع خواهد نمود  و از طرف دیگر آن خارج میشود ولی یخ مجدداً بهم می چسبد بطوری که اثری از عبور سیم در آن نمی ماند.

درحال حاضر با پیشرفتهای صورت گرفته در لبزردرمانی، برداشت مجرای فیستول به وسیله ی لیزر علاوه بر درمان های رایج باعث بز بین رفتن بافت اپی تلیوم فیستول شده و امکان عود را به میزان زیادی کاهش می نماید.

• آدرس: تهران_ سعادت آباد_میدان کاج_ابتدای سرو شرقی_جنب‌‌‌‌‌‌‌ بانک ملی_ساختمان پزشکان کاج ------------------------------------------- یکشنبه ها: تهران-خ شریعتی- ابتدای خیابان دولت-روبروی تهیه غذای فارسی- ساختمان ۴۹۵- پلاک‌۵